Tuesday, July 30, 2019

သီလရွင္အားဆရာႀကီး၊ ဆရာေလးဟုဘာ့ေၾကာင့္ ေခၚေဝၚ" ________________________________ "မိန္းမသား"ျဖစ္ေသာ"သီလရွင္"ကို "ဆရာမႀကီး,ဆရာမေလး"ဟူ၍ - "မ"ထည့္ကာ -ေခၚေဝၚသင့္ပါလ်က္ႏွင့္- "ဆရာေလး,ဆရာႀကီး"ဟူ၍ ေခၚေဝၚရျခင္း အေၾကာင္းကို ဗဟုသုတအက်ဳိး ငွာတင္ျပလိုပါသည္။ လြန္ခဲ႔ေသာ"အင္းဝေခတ္"တြင္"သီလရွင္"ကို - "သီတင္းသုံး", "သီလသည္" စသျဖင့္ ေခၚေဝၚလာခဲ့ရာမွ "ကုန္းေဘာင္ေခတ္ရဲ႕အဦး"ေရာက္ေသာအခါ- “သီလရွင္”ဟု စတင္သုံးစြဲ ေခၚေဝၚခဲ့ပါသည္။ အထူးသျဖင့္- "ရတနာပုံေခတ္"-"သီလရွင္ဆရာႀကီး မယ္ကင္း" လက္ထက္ သည္ "သီလရွင္ အထြန္းကားဆုံး"ဟု ဆိုရပါမည္။ "ဆရာကင္း"သည္ "မိန္းမသား"ျဖစ္ေသာ္လည္း ဉာဏ္ထက္ျမတ္၏။ ဉာဏ္ထက္သျဖင့္ ပရိယတ္စာေပ အရာတြင္လည္း ကြ်မ္းက်င္ပါ၏။ သို႔ေသာ္- "ေသာတၳကီက်မ္း"လာ စာသားအရ - "မိန္းမဘဝႏွင့္ ဘုရားဆု ပန္ခဲ့သူ"ဟု ဆိုပါသည္။ "ဘုရားဆု ပန္ထားသူ"ျဖစ္သျဖင့္ "ဆရာကင္း" ကိုေခၚလ်ွင္ "မိန္းမသား"တို႔၏ အသုံးျဖစ္ေသာ- "ေဒၚကင္း,မယ္ကင္း, ဆရာမႀကီး,ဆရာမေလး"- စသည့္ အေခၚအေဝၚ ကို မသုံးၾကေစဘဲ "ဆရာကင္း,ဆရာႀကီး,ဆရာေလး" စေသာ အေခၚအေဝၚ ကို သာ သုံးေစခဲ့သျဖင့္ ထို ေခတ္ကစ၍ ယခုေခတ္ ထိေအာင္ "သီလရွင္ေလာက"တြင္ - " ဆရာႀကီး,ဆရာေလး"ဟူ၍ ေခၚေဝၚလာခဲ့ၾက ေခၚေဝၚေနၾကဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ ေရွးေခတ္ က- "သီလရွင္"ကို "သြပၸယို"(ေသာပၸယို )ဟုလည္း ေခၚၾကပါေသးသည္။ (ဗဟုသုတျဖစ္ေစရန္ အနည္းငယ္မွ် အဆစ္ထည့္ေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။) "သီလရွင္"ကို "မြန္"ဘာသာစကားျဖင့္ "သပၸရိဟ္ "ဟု ေခၚဆိုသည္ ဟူ၏။ ထို အမည္ မွာ- "သပၸဳရိသ-သူေတာ္ေကာင္း"ဆိုေသာ "ပါဌ္"ကလာေသာ အမည္ျဖစ္ပါသည္။ "မြန္-သံပ်က္ "ျမန္မာအမည္"ကေတာ့- "သြပၸယို-ေသာပၸယို"ျဖစ္ပါသည္။ “မယ္သီလ ဟူက ဘမ္း တကြႏွင့္ လမ္းမ လွည့္လည္ သြားတတ္ သည္ေၾကာင့္ လူ႔ျပည္ ေခၚဆို ေသာပၸယို တည့္”ဟူေသာ "ရွင္ဝဇိရ-ဓမၼသတ္လကၤာ"အရ- "ေသာေပၸန ယာတိ ဂစၧတီတိ ေသာပၸယို" ေသာေပၸန- မန္းျဖင့္ (ဗန္းျဖင့္)၊ ယာတိ ဂစၧတိ- သြားတတ္၏၊ ဣတိတသၼာ- ထို႔ေၾကာင့္၊ ေသာပၸယို- ေသာပၸယို မည္၏" ဟု - ေရွး ေခတ္ကာလ က "ဝိၿဂႋဳလ္"ျပဳၾကပါသည္။ မွီခိုရာ က်မ္းကိုး- ("အရွင္ေခမိႏၵ (တိပိဋက နိကာယ)"၏ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္) 🙏ခရီး သည္​ မ်ားအားလံုးပဲ့ မဂၤလာပါ ခင္​ဗ်ာ 🙏 🙏ျပန္​လည္​မ်ွ​ေဝသူ ခရီး သည္​ 🙏


via အလင္းေရာင္ ဓမၼ https://ift.tt/2K6CbDC